Persbericht
Sekswerkers demonstreren tegen schending mensenrechten door gemeente Groningen
26-09-2016
Sekswerkers in Groningen demonstreren vrijdag 30 september tegen het nieuwe beleid van hun gemeente. De gemeente eist van alle sekswerkers informatie over het seksuele leven, maakt een kopie van het identiteitsbewijs en verstrekt vervolgens een werkpas met daarop een pasfoto en een gedeelte van het Burgerservicenummer van de sekswerkers. Volgens sekswerkers is dit een ernstige schending van hun privacy en mensenrechten.
Vrijdag om 13:30 begint daarom hun demonstratie vanaf Nieuwstad 1 naar het stadhuis om daar om 14:00 uur Burgermeester Den Oudsten een petitie aan te bieden. Belangenvereniging PROUD zette al eerder dit jaar stappen in een proefproces tegen de stad, maar tot op heden weigert Groningen de sekswerkers hun mensenrechten. Het nieuwe beleid moet vanaf 1 januari 2017 wet worden en veel sekswerkers geven aan zich genoodzaakt te voelen om onder de radar te gaan. Velen vrezen voor hun veiligheid.
Volgens PROUD is dit nieuwe beleid in Groningen opvallend. Eerder werd de Wet Regulering Prostitutie namelijk tegengehouden door de Eerste Kamer, dit omdat het voornemen van de Tweede Kamer sekswerkers te registreren en passen te verstrekken niet mag. Het onwettig registreren en verwerken van bijzondere persoonsgegevens zoals bijvoorbeeld etniciteit, religie en dus ook informatie over het seksuele leven is verboden volgens de Universele Verklaring voor de rechten van de Mens.
Niet voor publicatie: voor vragen kunt u terecht bij Yvette Luhrs via 06-14499623.


